دانستی های فرش کاشان

انواع طرح ها و نقش های فرش دستباف کاشان

طرح ها و نقش های فرش دستباف کاشان

انواع طرح و نقش فرش دستباف کاشان به قدری خیره کننده است که این فرش را به یکی از معروف ترین و پرطرفدارترین فرش های دستباف ایران تبدیل کرده است. رنگ بندی های فرش کاشان به گونه ای است که این فرش ها با طرح های بسیار زیبا و منحصر به فرد خود جایگاه ویژه ای در صنعت قالی بافی ایران دارند.

فرش دستباف کاشان طرح افشان در انواع قالی کاشان

 

آشنایی با طرح و نقش فرش دستباف کاشان

در معرفی طرح های فرش دستباف کاشان می توان به طرح های فاخر افشان، گلدار، باغی و طرح هایی اشاره کردکه شامل ترنج و یا گل بوته و … می باشند. این طرح ها با استفاده از رنگ های زیبا و جذاب و بافت های دقیق و با کیفیت به فرش دستباف کاشان شکل می بخشند. طرح و نقش فرش دستباف کاشان در دکوراسیون منزل بسیار مهم است. به دلیل زیبایی و شکوهی که این فرش ها دارند می توان از آن ها به عنوان تابلو های تزئینی در ابعاد کوچک و بزرگ استفاده کرد. این فرش ها با توجه به طرح ها و رنگ های متنوعی که دارند منطبق با عموم سلایق و انواع دکوراسیون منزل هستند.

فرش دستباف طرح گلدانی

 

انواع رنگ بندی های فرش کاشان

به طور کلی طراحان معروف نقشه فرش کاشان استراتژی هنری خود را به سمتی برده اند که فرش های دستبافت در رقابت با سبک های امروزی جلوه بیشتری داشته باشند.

در رنگ آمیزی فرش دستباف کاشان از رنگ های زیبا و جذاب استفاده شده است که شامل رنگ های لاکی، کرم،  قرمز، آبی و غیره است. همچنین در برخی از طرح های فرش دستباف کاشان از ترکیب رنگ های مختلف نیز استفاده شده است که این فرش ها را بسیار جذاب و زیبا جلوه می دهند. رنگ لاکی طرح اصیل فرش دستبافت کاشان یکی از رنگ های طبیعی است که از منابع گیاهی به دست می آید. این رنگ از گل های گیاه لاکی رنگ به دست می آید و به عنوان یکی از رنگ های فرش های دستباف نیز استفاده می شود. رنگ لاکی به دلیل زیبایی و جذابیت به عنوان رنگی پر طرفدار در صنعت قالی بافی شناخته می شود.

فرش دستباف کاشان طرح لچک ترنج

فرش دستباف طرح لچ ترنج کاشان – بافت اختصاصی بارزگانی فرش دستباف 704 کاشان پاسبان زاده

شناخت انواع طرح های فرش های دستباف کاشان

طرح و نقش فرش دستباف کاشان اولین فاکتور بصری برای جذب مشتری است. به عبارت دیگر، اولین چیزی که از هر فرشی به چشمان هنردوست مشتری می خورد نقش و نگار آن و تلفیق هنرمندانۀ رنگ بندی های فرش کاشان است. محبوب ترین طرح ها و نقش های فرش های دستباف از نظر طراحان معروف نقشه فرش کاشان عبارتند از: طرح های شاه عباسی، اسلیمی، افشان، بته جقه، طرح ترکمن، شکارگاه، خشتی و غیره. در این جا صرفا به بررسی پرفروش ترین طرح و رنگ فرش دستباف کاشان می پردازیم. این طرح ها عبارتند از:

طرح افشان: در معرفی طرح های فرش دستباف، طرح افشان را می توان از طرح های فرعی شاه عباسی دانست که در طرح و نقش فرش دستباف کاشان از گل، بوته های بزرگ و کوچک، خطوط منحنی اسلیمی در متن استفاده شده است. رنگ بندی های فرش کاشان در طرح افشان بسیار متنوع است. به عبارت دیگر این طرح دارای زمینه هایی با رنگ بندی های متنوع است.

طرح گلدانی و درختی: این طرح در فرش دستباف کاشان دارای قدمتی طولانی است که مزین به طرح های گلدانی متنوعی است. مهم ترین مشخصۀ این طرح و نقش فرش دستباف کاشان تکراری نبودن طرح گلدانی است.

طرح ترنج: این طرح متشکل از ترنجی به شکل دایره، لوزی و یا بیضی است که در وسط فرش قرار دارد. این ترنج با قاب از متن فرش جدا می شود. در اطراف این ترنج شاهد کلاله و یا پر هایی هستیم که به ترنج حالت شمسه می بخشند.

طرح شکارگاه: در این طرح و نقش فرش دستباف کاشان از منظره ای استفاده می کنند که شکارگاهی را به تصویر می کشد که دارای حیوانات، شکارچی و گیاهان مختلف است. از طراحان معروف نقشه فرش کاشان که در این طرح چیره دست است می توان به سید محمد افسری اشاره کرد.

نمونه فرش دستباف کاشان طرح اصیل لاکی سنتی

فرش دستباف طرح لاکی سنتی اصیل منطقه کاشان

انتخاب فرش دستباف کاشان

طرح و نقش فرش دستباف کاشان بسیار متنوع است و در انواع رنگ بندی ها، سایز ها، طرح ها و غیره به فروش می رسند. در ضمن، جنس الیاف در بافت این فرش ها نیز مهم است، برای مثال این فرش ها در الیاف پشمی و ابریشمی موجود هستند. هر کسی می تواند مطابق با سلیقه خود بهترین طرح و نقش فرش دستباف کاشان را انتخاب کند. همچنین، متناسب با دکوراسیون خانه اش از تنوع رنگ بندی های فرش دستباف کاشان بهره مند شود. رنگ لاکی طرح اصیل فرش دستباف کاشان است که در بیشتر خانه های اعیانی و هنر دوست به چشم تان می خورد. با همه این اوصاف، فرش دستباف کاشان در انواع طرح و نقش های متنوع و روح نواز ارزش خرید و سرمایه گذاری را دارند.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *